PRÁVNÍ OKÉNKO

Jak nakoupit na Vánoce a nenaletět aneb o nekalých praktikách internetových obchodů

19.03.2020

Vánoce jsou svátky klidu a míru a pro většinu lidí jsou i příležitostí zanechat na chvíli práce a strávit čas s rodinou. Zároveň jsou Vánoce již pravidelně pro obchodníky perfektní příležitostí, jak navýšit před koncem roku své tržby a zvýšit tak zisk. Stále více vánočních nákupů zároveň probíhá přes internet, zdaleka ne všechny e-shopy jsou však poctivé a dodržují vždy zákon. Na jaké nekalé praktiky bychom si měli dát při vánočních nákupech pozor?

Internetové obchody by měly na svých stránkách zřetelně uvádět název společnosti nebo podnikatele, adresu a své kontaktní údaje (např. telefon). Před uzavřením samotného obchodu by nás dále měl e-shop informovat o přesné ceně včetně všech daní a poplatků a způsobu dopravy a její ceny, jedině tak si můžeme být jisti, co a za kolik vlastně nakupujeme. Častým nedostatkem je to, že e-shop nedostatečně informuje o možnosti vrácení zboží v zákonné 14denní lhůtě bez udání důvodu – pak se ze zákona lhůta prodlužuje na 1 rok. Internetový obchod poruší zákon také tehdy, pokud nás neinformuje o možnosti a způsobu reklamace zboží. Případná reklamace musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od uplatnění reklamace. Pokud tuto lhůtu obchodník nestihne, můžeme odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz bez ohledu na to, jak daná reklamace dopadne.

Ačkoliv mají internetové obchody často výhodnější ceny a nakupování na nich je pohodlnější, je nutné si daný obchod prověřit a pokud pojmeme jakékoliv podezření o důvěryhodnosti obchodníka, raději nakoupit přes jiný e-shop. Pokud jsme však již nakoupili, je nutné důsledně vyžadovat dodržování našich práv – jedině tak se lze bránit proti nepoctivým obchodníkům.

Snaha zvýšit prodej a tím i zisk nezákonným způsobem se však netýká pouze e-shopů, ale lze se s ní setkat bohužel i u „tradičních“ kamenných obchodů. Zejména v souvislosti s blížícími se Vánoci je nutné si dávat pozor a nepoctivým obchodníkům se vyhnout. O jaké praktiky se může jednat?

Často se lze setkat u vybraného zlevněného produktu s informací, že nabídka je časově omezená – např. zlevnění produktu skončí za 24 hodin. Cílem časově omezené nabídky je snaha prodejce, aby zákazník získal dojem, že musí nakoupit hned, jinak přijde o možnost výhody. Tato reklama je však zakázaná v případě, že je nepravdivá – např. sleva trvá i přes to, že by již podle původního tvrzení již měla skončit.

Poměrně častým případem je i nabídka výrazné slevy na zboží, u které je nicméně malým písmem napsáno, že nabídka platí pouze do vyprodání zásob. To samo o sobě může být v pořádku – pokud by však obchodník záměrně nabídl pouze několik málo kusů s touto slevou a po jejich vyprodání nabízel produkt za původní cenu, jednal by v rozporu se zákonem. Jeho cílem bylo totiž přilákat výrazně více zákazníků, než je zlevněných produktů a tím by klamal spotřebitele.

Vzhledem k tomu, že sleva prodává, nabízí řada obchodníků své produkty někdy i se slevou více jak 70 %. Obchodník však nemá povinnost uvádět i původní cenu produktu – zboží tedy mohlo být těsně před slevou výrazně zdraženo a sleva tedy může být jen imaginární. Ačkoliv tato praktika je zakázaná, jedinou obranou je v praxi porovnání ceny po slevě s cenou u jiných obchodníků.

Výše uvedené praktiky lze označit za tzv. klamavé obchodní praktiky – podnikatel uvede nepravdivou informaci a ta může mít nebo má vliv na rozhodnutí zákazníka o koupi zboží. Zákazník se může v takovém případě obrátit na podnikatele s žádostí o nápravu anebo podat podnět na Českou obchodní inspekci, především by však měl tyto nekalé „triky obchodníků“ znát a vyhnout se jim.

ZPĚT NA CENTRUM PRÁVNÍ POMOCI