PRÁVNÍ OKÉNKO

Novoroční nákupy pod drobnohledem aneb znovu o nekalých praktikách kamenných obchodů

19.03.2020

V novém roce se to mezi obchodníky jen hemží výhodnými výprodeji a povánočními slevami nejrůznějšího zboží, někteří obchodníci však těchto akcí zneužívají k neférovému obohacení se na úkor zákazníků. Na jaké nekalé praktiky některých obchodů bychom si měli dávat pozor?

Obchodník má povinnost nám vždy sdělit přesné informace o skutečné ceně za zboží nebo služby. Nemůže tedy tvrdit, že určité zboží nebo službu nabízí zdarma (např. dopravu zdarma), když ve skutečnosti zákazníkovi naúčtuje dopravu jinde – například prostřednictvím vysokého poplatku za „balné“. Povinnost uvádět přesné, úplné a nezavádějící informace se zároveň týká popisu zboží a jeho vlastností. Častým případem je připisování léčivých účinků produktům (např. šamponu podporujícího růst vlasů), které nicméně nejsou nijak vědecky dokázány. Popis zboží má však za cíl vyvolat v zákazníkovi mylný dojem o účinnosti produktu, a tím jej protiprávně klame.

V případě, že prodejce nabízí svůj produkt prostřednictvím reklamy, musí ji označit jako reklamní sdělení. Pokud by např. v novinách vyšel článek známého cestovatele, který by v článku popisoval (zdánlivě objektivně) svoji zkušenost s určitou značkou, a vznik tohoto článku by sponzoroval výrobce produktů této značky, musí na to být čtenář článku upozorněn. V opačném případě by totiž článek (vlastně skrytá reklama) vyvolával zdání falešné objektivity a jednalo by se tak o nekalou obchodní praktiku. Proti nekalým obchodním taktikám se může zákazník bránit např. u České obchodní inspekce, zejména však tím, že bude nekalé triky některých obchodníků znát a vyhne se jim.

ZPĚT NA CENTRUM PRÁVNÍ POMOCI